داده های ساختاریافته، چیست؟

ممکن است درباره داده های ساختاریافته، Schema.org و JSON-LD شنیده باشید. حتی ممکن است شنیده باشید که افزودن آنها به سایت شما روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما این اصطلاحات دقیقاً به چه معنا هستند؟ داده های ساختار یافته چیست؟ و چه ربطی به سئو دارد؟ همه اینها و نحوه شروع را در این پست توضیح خواهیم داد!

داده های ساختار یافته چیست؟

داده های ساختاریافته راهی برای توصیف سایت شما است تا درک آن برای موتورهای جستجو آسان تر شود. برای توصیف سایت خود برای موتورهای جستجو، به واژگانی نیاز دارید که محتوا را به گونه ای ارائه کند که موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند.
واژگان مورد استفاده توسط موتورهای جستجوی بزرگ Schema.org نامیده می شود که محتوای شما را به کدی تبدیل می کند که آنها به راحتی می توانند پردازش کنند.
موتورهای جستجو کد را می خوانند و از آن برای نمایش نتایج جستجو به روشی خاص و بسیار غنی تر استفاده می کنند. شما به راحتی می توانید این قطعه کد را در وب سایت خود قرار دهید.

تصور کنید یک وب سایت با دستور العمل های زیادی دارید. اگر داده های ساخت یافته را به صفحه ای با دستور غذا اضافه کنید، ممکن است نتیجه شما در موتورهای جستجو تغییر کند. در مورد محتوای دیگری که نشان داده شده است، بسیار “غنی تر” خواهد بود. به همین دلیل است که ما این نتایج را rich results یا rich snippets می نامیم. در اینجا یک نتیجه غنی می تواند به نظر برسد:

داده های ساختار یافته چیست؟
نمونه ای از یک نتیجه دستور العمل غنی که توسط داده های ساختاریافته طراحی شده است.

علاوه بر عنوان، URL و توضیحات نتیجه جستجو، می‌توانید ببینید چقدر طول می‌کشد تا بهترین لازانیا جهان ساخته شود.
همچنین، خواهید دید که لازانیا حاوی چه مقدار کالری است. شما باید داده های ساختاریافته را به صفحه وب خود اضافه کنید تا به چنین قطعه غنی -rich snippets- برسید. این برای محصولاتی که در فروشگاه آنلاین خود ارائه می دهید نیز کار می کند.

نتایج غنی متفاوت زیادی وجود دارد.

انواع داده های ساختار یافته وجود دارد. همیشه یک قالب کد است. شما آنها را برای کتاب، نقد، فیلم و محصولات موجود در فروشگاه آنلاین خود دارید. در همه موارد، جزئیات بیشتری را در نتایج جستجو به قطعه شما اضافه می کند. گالری جستجوی Google را مرور کنید تا ببینید کدام نتایج غنی از داده‌های ساختاریافته پشتیبانی می‌شوند.

در اینجا باید یک نکته را در نظر بگیریم. متأسفانه، گوگل همیشه یک قطعه غنی از صفحه شما ایجاد نمی کند، حتی اگر داده های ساخت یافته را اضافه کرده باشید. هیچ تضمینی وجود ندارد. بنابراین تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را به صفحه خود اضافه کنید و امیدواریم گوگل آن را انتخاب کند!

اما چرا ما به داده‌ها، ساختار می‌دهیم؟

بسیار ساده است، ما داده‌ها را ساختار می‌دهیم تا رایانه‌ها بتوانند به راحتی آن اطلاعات را بخوانند، درک کنند و دسته‌بندی کنند.

داده های ساختاریافته به داده هایی اطلاق می شود که سازماندهی شده اند، در حالی که داده های ساختار نیافته، داده های سازماندهی نشده هستند. به عنوان مثال، این جمله: “مریم لرکی، نویسنده این پست است. و او در ایلیاوب کار می کند” حاوی داده های سازماندهی نشده است.

به عنوان انسان، درک جمله و اطلاعات موجود در آن برای ما آسان است. مریم لرکی یک شخص است، او یک نویسنده است، او در ایلیا وب کار می کند، و ایلیاوب یک شرکت است. موتورهای جستجو نیز می توانند این اطلاعات را درک و سازماندهی کنند، اما بلافاصله برای آنها روشن نیست. آنها باید یک سری تحلیل انجام دهند تا به نتیجه ای مشابه ما برسند، در حالی که ما این کار را همزمان با خواندن انجام می دهیم.

زیرا جمله بالا حاوی اطلاعات مبهم است. ما می دانیم که مریم لرکی، یک شخص است زیرا نمایه نویسنده او را می بینیم. و می دانیم که ایلیاوب، یک شرکت است. زیرا یک وب سایت دارد. و خدماتی ارائه می دهد. اما برای موتورهای جستجو، مریم لرکی ممکن است نام یک شرکت باشد، در حالی که ایلیاوب ممکن است فقط نام نویسنده باشد. با ساختاربندی همه این داده ها، آنها را برای موتورهای جستجو رفع ابهام می کنید. و به آنها کمک می کنید تا اطلاعات بهتری را به جستجوگران ارائه دهند.

نیاز به داده های ساختار یافته

با پیشرفت فناوری و افزایش اندازه و پیچیدگی اینترنت، نیاز به داده های ساختاریافته نیز به طور تصاعدی افزایش می یابد. در حالی که گوگل و سایر موتورهای جستجو در طول سال ها هوشمندتر و پیشرفته تر می شوند، منابع آنها هنوز محدود است. آنها فقط زمان، قدرت پردازش و انرژی زیادی برای توزیع در تمام فعالیت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی و راه‌اندازی موتورهای جستجو دارند. و آن‌ها هنوز در تلاش هستند تا مفیدترین و مرتبط‌ترین نتایج را به پرسش‌های کاربران ارائه دهند.

داده‌های ساختاریافته می‌تواند به کاهش کار موتورهای جستجو کمک کند. هنگامی که داده های ساختار یافته را به صفحات خود اضافه می کنید، موتورهای جستجو را برای ارائه نتایج بهتر و غنی تر تسهیل می کنید. شما همچنین به آنها کمک می کنید منابعی مانند قدرت پردازش و انرژی را که می توانند در جای دیگری استفاده کنند، ذخیره کنند.

با داده های ساختاریافته چه کار می کنید؟

با داده های ساختاریافته، می توانید با موتورهای جستجو «صحبت کنید».
می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید که چه موادی در دستور غذا وجود دارد، می‌توانید به آنها بگویید که مدت زمان آماده‌سازی چقدر است و می‌توانید به آنها بگویید که غذا حاوی چه مقدار کالری است.
می توانید بگویید چه کسی محصولات Shopify شما را ساخته است، به چه قیمتی آنها را می فروشید و مردم در مورد آنها چه فکری می کردند.
Google قادر خواهد بود تمام آن اطلاعات را فوراً درک کند و تصمیم بگیرد که آن را در نتایج جستجو نشان دهد.

داده های ساختاریافته ابزاری است که با استفاده از آن می توانید اطلاعات دقیق یک صفحه در وب سایت خود را به گوگل بگویید.
سپس، گوگل می تواند از این اطلاعات برای ایجاد نتایج آموزنده و غنی استفاده کند. و مخاطبان این قطعه غنی -rich snippets- را دوست دارند.

Schema.org چیست؟

موتورهای جستجوی بزرگ پروژه ای به نام Schema.org ایجاد کرده اند. در Schema.org می توانید تمام نشانه گذاری داده های ساخت یافته را که توسط موتورهای جستجو پشتیبانی می شود، پیدا کنید. این باعث می شود Schema.org مجموعه بزرگی از کدها باشد.

می توانید از Schema.org برای یافتن نشانه گذاری مورد نیاز برای صفحه خاص خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر در فروشگاه خود تی شرت می فروشید، می توانید نشان دهید که چه رنگی تی شرت می فروشید و چه اندازه هایی را در قطعه خود ارائه می دهید. شما باید Schema.org/Product را بررسی کنید و احتمالات را بیابید. Yoast SEO برای WooCommerce SEO به طور خودکار این را برای محصولات شما اضافه می کنند.

در Schema.org، می توانید نمونه های کد را کپی کنید. پس از کپی کردن آن، باید کد را با تنظیمات خاص خود تطبیق دهید. همچنین می توانید از ابزارهای SEO مانند پیکربندی برای اولین بار Yoast SEO استفاده کنید تا به شما در شروع کار با داده های ساختاریافته کمک کند.

در schema.org همه گزینه های موجود را پیدا می کنید.

Schema.org یک طبقه بندی از قالب های کد است که موتورهای جستجوی بزرگ آن را درک می کنند. نمونه هایی از ظاهر کد را خواهید دید. اشکال دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال Open Graph (که توسط فیس بوک استفاده می شود) و کارت های توییتر (استفاده شده توسط توییتر).

JSON-LD چیست؟

JSON-LD یکی از نشانه گذاری های Schema.org است. این فقط راهی برای نوشتن کد است. در Schema.org، نشانه‌های دیگری مانند Microdata یا RDFa را نیز خواهید یافت. در Yoast، ما به شما توصیه می کنیم همیشه از JSON-LD استفاده کنید، زیرا به راحتی سایت شما را مانند سایر نشانه گذاری ها خراب نمی کند. به علاوه، این قالبی است که گوگل ترجیح می دهد. Yoast SEO به طور خودکار داده های ساختار یافته JSON-LD زیادی را به سایت شما اضافه می کند. این با سایر نشانه گذاری ها امکان پذیر نیست.

چرا داده های ساختار یافته برای سئو مهم است؟

داده های ساختاریافته برای سئو مهم هستند زیرا درک مطالب، محصولات و وب سایت شما را برای گوگل آسان تر می کند. گوگل باید بفهمد که صفحه ای در حال نمایش آن در نتایج جستجو است. استفاده از داده‌های ساخت‌یافته مانند صحبت کردن با گوگل است و به گوگل می‌گویید که سایت شما در مورد چیست. این به رتبه بندی شما کمک می کند.

علاوه بر این، داده های ساختاریافته نحوه ظاهر قطعه (نتایج جستجوی شما) را تغییر می دهد. اطلاعات بیشتری را به مشتری شما نشان می دهد. اطلاعات دقیق تر و این احتمال را افزایش می دهد که مشتری روی نتایج شما کلیک کند. کلیک های بیشتر در نهایت منجر به رتبه های بالاتری نیز می شود! ما شاهد ظهور نتایج غنی از داده های ساختاریافته -rich results – بیشتری هستیم، بنابراین مهم است که این موضوع را زیر نظر داشته باشید.

چگونه می توان از داده های ساختار یافته استفاده کرد؟

استفاده از آن ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما همه می توانند این کار را انجام دهند، زیرا ما قطعات ضروری از داده های ساختاریافته را به طور خودکار در افزونه های خود در دسترس قرار دادیم. اگر می‌خواهید این موارد را تطبیق دهید یا گسترش دهید، ممکن است به مهارت‌های توسعه نیاز داشته باشید. شما باید کد صحیح را دریافت کنید، باید آن کد را تنظیم کنید، و به راهی برای قرار دادن آن در سایت خود نیاز دارید.

داده های ساختار یافته با استفاده از یک پلاگین !

بسیاری از نشانه گذاری داده های ساختاریافته را می توان با استفاده از افزونه ها به وب سایت شما اضافه کرد. همانطور که گفته شد، Yoast SEO به طور خودکار مهمترین داده ها را برای سایت شما اضافه می کند. حتی می توانید در هر صفحه یا مقاله تعیین کنید که چه نوع محتوایی در آن وجود دارد. بنابراین، می توانید صفحه تماس در سایت خود را به عنوان یک صفحه تماس برای موتورهای جستجو توصیف کنید. شما می توانید این کار را به سادگی با انتخاب نوع در تب Schema در کادر متا یا نوار کناری ویرایشگر بلوک انجام دهید. علاوه بر این، می‌توانید از بلوک‌های محتوای رایگان Yoast SEO برای نشانه‌گذاری صفحات پرسش‌های متداول و مقالات خود با داده‌های ساختاریافته معتبر استفاده کنید.

افزونه SEO محلی ما از داده های ساختاریافته برای نشان دادن مکان فروشگاه شما یا مکان های متعدد استفاده می کند، در حالی که افزونه SEO WooCommerce داده های ساخت یافته محصولات شما را بهبود می بخشد.

برای به دست آوردن آن قطعه غنی نیازی به نوشتن کد ندارید، فقط از افزونه های وردپرس، استفاده می کنید. جزئیاتی را پر کنید و افزونه این کار را برای شما انجام می دهد. 

افزونه‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند از داده‌های ساختاریافته بدون نیاز به درگیری با هیچ کدی استفاده کنید!

شما هم دوست خواهید داشت...

سئو فنی چیست؟ 8 جنبه فنی که همه باید بدانند.

در این پست به اصول سئو فنی می پردازیم. در حال حاضر، بحث در مورد اصول سئو فنی ممکن است، از نظر شرایط یک تناقض به نظر برسد. با این وجود، برخی دانش اولیه در مورد جنبه فنی تر سئو، می تواند به معنای تفاوت بین یک سایت با رتبه بالا و سایتی باشد، که اصلاً رتبه ای ندارد.
سئو فنی آسان نیست، اما ما به زبان ساده توضیح خواهیم داد که به چه جنبه هایی باید (از توسعه دهنده خود بخواهید) هنگام کار بر روی پایه فنی وب سایت خود توجه کنید.

می خواهم بیشتر مطالعه کنم...
سئو داخلی چیست؟سئو on-page

سئو داخلی چیست؟ سئو on-page

سئو داخلی چیست؟
در سئو، عوامل درون صفحه (on-page) و فاکتورهای خارج از صفحه (off-page) وجود دارد.
فاکتورهای سئوی درون صفحه جنبه هایی از وب سایت شما هستند که می توانید برای رتبه بندی جستجوی بهتر بهینه سازی کنید. این در مورد بهبود مواردی مانند تنظیمات فنی، محتوای شما و کاربرپسند بودن سایت شما است. در این پست، همه چیز را در مورد سئو داخلی و تفاوت آن با سئوی خارج از صفحه توضیح خواهیم داد و در مورد برخی از بهینه‌سازی‌های درون صفحه صحبت خواهیم کرد که می‌توانند به شما در رتبه بهتر کمک کنند.

می خواهم بیشتر مطالعه کنم...