قبل از شروع، اگر میخواهید درباره تجربه کاربری (UX) و سایر مهارتهای ضروری SEO اطلاعات بیشتری کسب کنید، باید آموزش جامع SEO ما را بررسی کنید! این فقط به شما در مورد SEO نمی گوید: مطمئن می شود که می دانید چگونه این مهارت ها را در عمل واقعی به کار ببرید!
تجربه کاربری چیست؟ UX چیست ؟
UX چیست ؟ تاثیر تجربه کاربری بر سئو سایت چیست ؟ UX مخفف User Experience است. همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، همه چیز به نحوه تجربه کاربران از یک محصول بستگی دارد.
این میتواند یک وبسایت باشد، اما لزومی ندارد. این می تواند یک برنامه، یک تلفن همراه یا هر محصول فیزیکی دیگری باشد که می توانید از آن استفاده کنید، حتی یک کارتن شیر. همه چیز به احساس شخصی در هنگام استفاده از یک محصول خاص بستگی دارد. آیا این محصول به شما احساس هیجان یا خوشحالی میدهد، آیا استفاده از آن لذت بخش است، آیا به شما کمک میکند بدون زحمت به چیزی که هدفش بودهاید برسید؟ یا باعث می شود احساس عصبانیت و ناامیدی کنید زیرا کار نمی کند یا آنطور که انتظار داشتید به نظر می رسد؟
UX یا قابلیت استفاده؟
UX و قابلیت استفاده گاهی اوقات به جای هم استفاده می شوند. هر دوی آنها برای توصیف سهولت استفاده بازدیدکنندگان از سایت شما استفاده می شوند. با این حال، UX اغلب گسترده تر از قابلیت استفاده در نظر گرفته می شود.
اگر یک وب سایت بسیار قابل استفاده یا کاربرپسند باشد، بازدیدکنندگان می توانند به راحتی آنچه را که می خواهند انجام دهند، پیدا کنند یا انجام دهند.
یک تجربه کاربری عالی شامل موارد بیشتری، به عنوان مثال، زیبایی است. استفاده از یک وب سایت می تواند ساده اما در عین حال خسته کننده باشد. این به این معنی است که قابلیت استفاده عالی است، اما تجربه کاربر می تواند بهبود یابد.
به عنوان مثال، تصاویر پست های وبلاگ ما برای بهبود قابلیت استفاده ضروری نیست. با این حال، آنها به تجربه کاربران در سایت ما کمک می کنند. ما از نقاشیهایی که تصویرگرانمان انجام میدهند لذت میبریم و امیدواریم که شما را نیز به فکر یا لبخند وادار کنند. این تصاویر به UX سایت ما کمک می کنند. بدون آنها، شما سایت ما را متفاوت تجربه خواهید کرد. به این ترتیب، UX می تواند بخشی از استراتژی برندسازی باشد، حتی بیشتر از قابلیت استفاده.
چرا بهبود تجربه کاربری UX برای سئو مهم است؟
UX چیست ؟
بنابراین چرا باید بهبود قابلیت استفاده و UX سایت شما بخشی از استراتژی سئو شما باشد؟ گوگل یا سایر موتورهای جستجو میخواهند بهترین نتیجه را برای جستجوی افراد ارائه دهند. بهترین نتیجه تنها به معنای بهترین پاسخ نیست، بلکه به معنای بهترین تجربه است. به عنوان مثال، اگر به دنبال پاسخ “تحقیق کلمات کلیدی چیست؟” گوگل می خواهد بهترین پاسخ را به روشی سریع، دلپذیر و ایمن به شما بدهد. بنابراین حتی زمانی که یک پاسخ عالی در یک پست نوشته اید، اگر سایت شما کند، به هم ریخته یا ناامن است، گوگل پست شما را بهترین پاسخ در نظر نخواهد گرفت.
گوگل از کجا می داند؟ UX چیست ؟ و آیا رعایت شده؟
گوگل از روش های مختلفی استفاده می کند تا حدس بزند که کاربران چگونه سایت شما را تجربه می کنند. آنها به عناصری مانند سرعت سایت نگاه می کنند – تقریباً هیچ چیز آزاردهنده تر از صفحه ای نیست که بارگذاری آن زمان زیادی طول می کشد – ، سازگاری با تلفن همراه ، روشی که محتوای خود را ساختار داده اید و پیوند داخلی و خارجی صفحات شما. تعداد زیادی لینک با کیفیت بالا به صفحه وب شما احتمالاً نشان می دهد که مردم تجربه لذت بخشی از آن داشته اند، درست است؟
علاوه بر آن، گوگل از سیگنال های کاربر استفاده می کند تا بفهمد بازدیدکنندگان چگونه وب سایت شما را تجربه می کنند. سیگنال های کاربر الگوهای رفتاری هستند که گوگل در سایت شما می بیند. اگر بسیاری از افراد خیلی سریع وب سایت شما را ترک کنند، ممکن است چیزی را که به دنبال آن هستند پیدا نکرده باشند. البته، استثناهایی در این مورد وجود دارد – نرخ پرش -.
برخی دیگر از سیگنال های کاربر زمان صرف شده در یک صفحه و تعداد دفعات بازگشت افراد به وب سایت شما هستند. اگر این تعداد زیاد باشد، بازدیدکنندگان به احتمال زیاد از سایت شما لذت می برند یا آن را مفید می دانند. شما می توانید این نوع آمارها را برای سایت خود با گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت بررسی کنید.
تصادفی نیست که عوامل ذکر شده در بالا هم برای UX و هم برای SEO مهم هستند. گوگل سعی می کند درک کند که انسان ها چگونه یک وب سایت را تجربه می کنند. به همین دلیل است که یک تجربه مثبت در سایت شما می تواند به رتبه بندی شما کمک کند.
سئو جامع نگر UX چیست ؟
بنابراین آیا باید روی قابلیت استفاده و UX فقط برای موتورهای جستجو کار کنید؟ احتمالاً می توانید پاسخ ما به آن را حدس بزنید… باید از نگاه جامع به وب سایت شما نگاه کنیم. این بدان معنی است که شما در تلاش هستید تا وب سایت خود را از طرق مختلف عالی کنید: محتوای عالی، استفاده آسان – همچنین در تلفن همراه – و ایمن. شما این تغییرات را برای بازدیدکنندگان خود ایجاد می کنید. در پایان، این کاربر است که قرار است محصولات شما را بخرد، به رویداد شما بیاید یا در خبرنامه شما مشترک شود.
از کجا شروع کنیم؟
اگر می خواهید UX را در سایت خود بهبود بخشید، سعی کنید از دیدگاه کاربر به آن نگاه کنید. چند سوال از خود بپرسید – و صادق باشید:
انتظار دارید در یک صفحه چه چیزی پیدا کنید؟
آیا طراحی یک صفحه از هدف آن صفحه پشتیبانی می کند؟
آیا از دکمه های مناسب در مکان های مناسب استفاده می کنید؟
آیا محتوای شما ساختار خوبی دارد و به راحتی پیدا می شود؟
آیا سایت موبایل شما خوب کار می کند؟
اکثر افراد اگر زیاد روی سایت خود کار کنند دچار نقاط کور می شوند. بنابراین، باید از فرصت استفاده کنید و از مردم بخواهید که سایت شما را هر زمان که می توانید ارزیابی کنند! سعی کنید از افراد گروه هدف خود بخواهید سایت شما را آزمایش کنند و از آنها بپرسید که آیا همانطور که انتظار داشتند کار می کند یا خیر. همچنین میتوانید با استفاده از پرسشنامههای موجود در سایت خود، درباره مخاطبان خود تحقیق کنید، یا اگر نمیخواهید بیش از حد آنها را آزار دهید، از یک سؤال قصد خروج استفاده کنید و از آنها بپرسید که چرا سایت شما را ترک میکنند. گزینه دیگر این است که مقداری تست A/B انجام دهید تا بفهمید کدام طراحی صفحه شما بهترین نتایج را می دهد.
بنابراین، دیگر بهانه ای وجود ندارد. شروع به کار بر روی UX سایت خود کنید و رتبه خود را افزایش دهید!