• خانه
  • سئو
  • گزارش Core Web Vitals بررسی سرعت سایت در سرچ کنسول گوگل

گزارش Core Web Vitals بررسی سرعت سایت در سرچ کنسول گوگل

گوگل به سرعت در حال گسترش قابلیت های کنسول جستجو است – ابزاری که باید برای صاحبان/مدیران سایت داشته باشد. ما شاهد بسیاری از گزارش‌های داده‌های ساختاریافته جالبی بوده‌ایم که ظاهر می‌شوند. در این پست، ما یک گزارش بهبود اختصاص داده شده به سرعت سایت را بررسی می کنیم. داشتن یک سایت سریع با تجربه کاربری خوب بسیار مهم است و ابزار جدید گوگل به شما کمک می کند بر آن نظارت کرده و بهبود ببخشید. در اینجا یک راهنمای سریع در مورد قابلیت های آن است.

گزارش Core Web Vitals در کنسول جستجوی گوگل چیست؟

گزارش Core Web Vitals به شما ایده ای درباره سرعت یا کندی بارگذاری صفحات شما در هر زمان می دهد.
این به شما بینش هایی می دهد که تا به حال به دست آوردن آنها تقریبا غیرممکن بود. اجرای تجزیه و تحلیل سرعت صفحه در سایت کامل شما کاری نیست که کاربر معمولی بتواند انجام دهد.
تست کردن چند صفحه در PageSpeed Insights، خوب است، اما 1000 صفحه؟
گزارش جدید Core Web Vitals در کنسول جستجوی گوگل به شما ایده ای از نحوه بارگیری سایت شما می دهد.
همه صفحات را در سطل هایی قرار می دهد که به راحتی برچسب ضعیف، نیازمند بهبود و خوب هستند.

نمای کلی گزارش Core Web Vitals در کنسول جستجو (نمایش دسکتاپ)
نمای کلی گزارش Core Web Vitals در کنسول جستجو (نمایش دسکتاپ)

می دانید، سرعت سایت و تجربه کاربری برای مدتی طولانی موضوع داغ بوده است.
گوگل حتی سرعت صفحه را یک فاکتور رتبه بندی و همچنین فاکتور رتبه بندی جدید به نام تجربه صفحه اعلام کرد.
موتور جستجو انواع ابتکارات را برای کمک به تجسم سرعت سایت و اولویت بندی بهبودها، مانند PageSpeed Insights و Lighthouse به کار می برد.
گاهی اوقات، گوگل برخی تغییرات خارج از جعبه را نیز امتحان می کند، مانند «نشان سرعت شرم» کروم.
این یکی از شاخص‌های مرورگر کروم است که به کاربران کمک می‌کند بفهمند چرا سایت ممکن است کندتر بارگذاری شود. در واقعیت، این یک ضربه نه چندان ظریف به صاحبان سایت است تا کاری در مورد سایت های کند خود انجام دهند.

نشان سایت کند کروم

تمرکز او بر سرعت سایت قابل درک است. سرعت سایت تجربه کاربری است و کاربران انتظار سریع دارند.
اما با توجه به تمام آن اعداد و رنگ های زیبا، سخت است که بدانیم به دنبال چه چیزی باشیم.
اما همانطور که Jono Alderson متخصص سئو  کفته است: “برای امتیازات بهینه سازی نکنید. – فقط آن را سریعتر کنید.” نمرات خیلی چیزها را می گویند، اما تنها چیزی که اهمیت دارد درک سرعت توسط کاربران است. چقدر سریع می توانید کاری کنید که صفحه خود آماده باشد؟

گزارش Core Web Vitals در کنسول جستجوی گوگل چیست؟

گزارش Core Web Vitals به صفحات سایت شما نگاه می کند، امتیاز آنها را در داده های Web Vitals بررسی می کند و آنها را در سطل هایی قرار می دهد.
بررسی های مخصوص موبایل و دسکتاپ وجود دارد و ممکن است متفاوت باشد. به دلیل تفاوت‌های سخت‌افزاری و شبکه، کسب امتیاز خوب در موبایل سخت‌تر از رایانه رومیزی است.
با این حال، متوجه خواهید شد که URL های یکسان اغلب هم در تلفن همراه و هم در دسکتاپ مشکل ساز هستند. ممکن است به دلیل تغییرات در تنظیمات تست، کمی سریع‌تر بارگیری شوند، اما با این وجود، یک نقطه جالب هستند.

دو گزارش خاص به شما کمک می کند تا منابع مختلف را تجزیه و تحلیل کنید.

در حالی که ابزار نهایی برای اندازه گیری سرعت سایت نیست، گزارش Core Web Vitals یک افزودنی ارزشمند است.
این به شما کمک می کند URL های مشکل دار را پیدا کنید که می توانید آنها را در PageSpeed Insights بررسی کنید تا درک عمیق تری به دست آورید. – به علاوه راه هایی برای رفع آن.
به این ترتیب، می‌توانید همه چیزهای مرتبط با سرعت را زیر نظر داشته باشید، روندها را مشخص کنید، پیشرفت‌ها را انجام دهید و نتایج آن تغییرات را پیگیری کنید.

می توانید گزارش Core Web Vitals را در بخش Enhancement در کنسول جستجوی گوگل بیابید.
می توانید گزارش Core Web Vitals را در بخش Enhancement در کنسول جستجوی گوگل بیابید.

گزارش Core Web Vitals معیارهایش را از کجا می آورد؟

نکته جالب در مورد گزارش Core Web Vitals این است که از داده‌های گزارش Chrome UX استفاده می‌کند.
گزارش Chrome UX یک مجموعه داده عمومی از داده‌های تجربه کاربر واقعی است که از میلیون‌ها کاربر و وب‌سایت انتخاب شده جمع‌آوری شده است.
به این ترتیب، Google تعداد زیادی داده – مانند نوع اتصال، نوع دستگاه و موارد دیگر – را از موقعیت‌های واقعی جمع‌آوری می‌کند و برای درک بهتر عملکرد در دنیای واقعی استفاده می‌شود. گوگل از این داده ها در چندین ابزار گوگل سرعت گرا مانند PageSpeed Insights و Lighthouse استفاده می کند.

من باید به دنبال چه چیزی باشم؟

هنگامی که به ابزارهای سرعت سایت نگاه می کنید، تمرکز بر موارد اشتباه آسان است.
بسیاری از ابزارها سرعت سایت را در شرایط خاص بررسی می‌کنند، مانند یک مکان تنظیم شده در یک نقطه از زمان، که از یک دستگاه خاص قابل دسترسی است.
زمینه کافی برای تصمیم گیری بر اساس این داده ها وجود ندارد. به همین دلیل است که توصیه ما در این مورد همیشه این بوده است که به ابزارهای سرعت سایت زیادی نگاه کنید. ترکیب اینها به شما کمک می کند تا مشکل را بهتر حل کنید.

گوگل گزارش Console Core Web Vitals را بر اساس سه معیار FCP، FID و CLS ساخته است.
این سه معیار، Core Web Vitals را تشکیل می دهند. در اینجا معنی این معیارها آمده است:

  • LCP یا بزرگترین رنگ محتوایی: این معیار نشان می دهد که چقدر طول می کشد تا بزرگترین عنصر محتوایی که در ویوپورت می بینید بارگیری شود.
  • FID یا اولین تاخیر ورودی: FID به مدت زمان پاسخگویی مرورگر به تعاملی که ابتدا توسط کاربر راه اندازی شده است (مثلاً روی یک دکمه کلیک کنید) بررسی می کند.
  • CLS یا تغییر چیدمان تجمعی: CLS میزان حرکت عناصر چیدمان را در حین بارگذاری روی صفحه اندازه گیری می کند و چند بار این اتفاق می افتد.

خواندن نتایج....

  • نتایج منجر به مروری بر صفحاتی می شود که امتیازات خوب یا ضعیف دارند یا نیاز به بهبود دارند.
    امتیاز یک URL پایین ترین وضعیتی است که توسط یک دستگاه خاص به آن اختصاص می یابد.
    به گفته گوگل، این سه معیار با هم کار می کنند تا به نتیجه ای در مورد بارگذاری URL برسند:
    • URL در تلفن همراه با FID ضعیف اما نیاز به بهبود دارد LCP در تلفن همراه ضعیف است.
    • نشانی‌های اینترنتی موجود در تلفن همراه با LCP بهبود نیاز دارد اما FID خوب با برچسب «نیاز به بهبود در تلفن همراه» است.
    • URL در تلفن همراه با FID و CLS خوب اما داده LCP در تلفن همراه خوب در نظر گرفته می شود.
    • URL با FID خوب، LCP، و CLS در تلفن همراه و نیاز به بهبود FID، LCP و CLS روی دسک‌تاپ دارد، برای موبایل خوب است. و در دسک‌تاپ نیاز به بهبود دارد.
      این بینش به شما ایده خوبی از نحوه عملکرد صفحات شما می دهد. همانطور که قبلاً گفته شد، احتمالاً برای دریافت تصویر کامل باید چند آزمایش دیگر انجام دهید.
تجزیه و تحلیل بیشتر بر اساس هر URL در PageSpeed Insights

گروه بندی URL

گوگل به جای نشان دادن هزاران URL و نتایج مربوطه، از امتیازات و گروه های URL استفاده می کند تا نتایج را کمی ترسناک تر کند.
برای هر مشکلی، تعدادی URL خواهید دید که امتیاز یا مشکل مشابهی دارند. بنابراین ممکن است از یک URL خاص، 70 URL دیگر از مشکلات عملکرد مشابهی رنج ببرند.
این امر کشف مسائل را در مقیاس بزرگ‌تر آسان‌تر می‌کند، زیرا احتمالاً همه این صفحات مشکلات مشابهی دارند.
البته، می‌توانید با کلیک کردن روی فهرست URL و انتخاب یک URL برای تجزیه و تحلیل با استفاده از PageSpeed Insights، یک غواصی عمیق انجام دهید و صفحات جداگانه را بررسی کنید.

گروه بندی URL ها با مشکلات عملکرد مشابه، هضم گزارش را آسان تر می کند.

مجموع نمرات

در مورد گلزنی هم همینطور است. گروه بندی باعث می شود هضم نتایج آسان تر شود. همانطور که در بالا ذکر شد، گزارش Core Web Vitals در کنسول جستجو عمدتاً بر روی FCP و FID تمرکز دارد. ایده خوبی است که به PageSpeed Insights نیز توجه داشته باشید، زیرا این معیارها، گرافیک‌های فرآیند بارگیری و پیشنهادات زیادی برای بهبود نتایج دارد.

در گزارش Core Web Vitals، گوگل FCP و FID را از تمام بازدیدهای آن صفحات خاص محاسبه می کند.

  • مجموع FCP: اولین رنگ محتوای مجموع زمانی است که 75 درصد از بازدیدها از یک URL در گزارش به FCP می‌رسد.
  • مجموع FIND: مجموع اولین تاخیر تعاملی، زمانی است که 95٪ از بازدیدهای آن URL برای پاسخ به تعاملات در آن صفحه طول می کشد.
  • جمع‌آوری CLS: تغییر چیدمان تجمعی نشان‌داده‌شده در گزارش، پایین‌ترین CLS رایج برای 75 درصد بازدیدکنندگان از یک URL در گروه است.

محاسبه این امتیازات به دلیل تأثیرات خارجی همچنان در نوسان است. به همین دلیل ممکن است ببینید که خط روند بالا و پایین می رود.

CLS انبوه کمترین CLS رایج برای 75٪ از بازدیدهای یک URL در آن گروه است.

رفع مشکلات و تایید اعتبار

گزارش Core Web Vitals به شما امکان می دهد تا سایت خود را برای مشکلات مربوط به سرعت کنترل کنید.
این به شما کمک می کند مشکلات را پیدا کنید و حل آنها را اولویت بندی کنید. هنگامی که شما یا برنامه‌نویستان تمام پیشنهادات و پیشرفت‌ها را انجام دادید، می‌توانید اصلاح را تأیید کنید. سپس گوگل به مدت 28 روز صفحات را زیر نظر خواهد گرفت تا ببیند آیا مشکل این URL ها برطرف شده است یا خیر.

شما هم دوست خواهید داشت...

سئو فنی چیست؟ 8 جنبه فنی که همه باید بدانند.

در این پست به اصول سئو فنی می پردازیم. در حال حاضر، بحث در مورد اصول سئو فنی ممکن است، از نظر شرایط یک تناقض به نظر برسد. با این وجود، برخی دانش اولیه در مورد جنبه فنی تر سئو، می تواند به معنای تفاوت بین یک سایت با رتبه بالا و سایتی باشد، که اصلاً رتبه ای ندارد.
سئو فنی آسان نیست، اما ما به زبان ساده توضیح خواهیم داد که به چه جنبه هایی باید (از توسعه دهنده خود بخواهید) هنگام کار بر روی پایه فنی وب سایت خود توجه کنید.

می خواهم بیشتر مطالعه کنم...
سئو داخلی چیست؟سئو on-page

سئو داخلی چیست؟ سئو on-page

سئو داخلی چیست؟
در سئو، عوامل درون صفحه (on-page) و فاکتورهای خارج از صفحه (off-page) وجود دارد.
فاکتورهای سئوی درون صفحه جنبه هایی از وب سایت شما هستند که می توانید برای رتبه بندی جستجوی بهتر بهینه سازی کنید. این در مورد بهبود مواردی مانند تنظیمات فنی، محتوای شما و کاربرپسند بودن سایت شما است. در این پست، همه چیز را در مورد سئو داخلی و تفاوت آن با سئوی خارج از صفحه توضیح خواهیم داد و در مورد برخی از بهینه‌سازی‌های درون صفحه صحبت خواهیم کرد که می‌توانند به شما در رتبه بهتر کمک کنند.

می خواهم بیشتر مطالعه کنم...