در این پست به اصول سئو فنی می پردازیم. در حال حاضر، بحث در مورد اصول سئو فنی ممکن است، از نظر شرایط یک تناقض به نظر برسد. با این وجود، برخی دانش اولیه در مورد جنبه فنی تر سئو، می تواند به معنای تفاوت بین یک سایت با رتبه بالا و سایتی باشد، که اصلاً رتبه ای ندارد. سئو فنی آسان نیست، اما ما به زبان ساده توضیح خواهیم داد که به چه جنبه هایی باید (از توسعه دهنده خود بخواهید) هنگام کار بر روی پایه فنی وب سایت خود توجه کنید.

سئو فنی چیست؟ (سئوی تکنیکال چیست؟)

سئوی فنی همه چیز در مورد بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است.
ساختن یک وب سایت سریع تر، خزیدن آسان تر و قابل درک تر برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه سازی فنی است.
سئوی فنی بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود عناصر وب سایت شما برای کسب رتبه های بالاتر تمرکز می کند.
این برعکس سئوی خارجی  است، که در مورد ایجاد قرار گرفتن در معرض یک وب سایت از طریق کانال های دیگر است.

چرا باید سایت خود را از نظر فنی بهینه سازی کنید؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتایج ممکن را برای درخواست‌های خود به کاربران خود ارائه دهند.
بنابراین، ربات های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل متعددی می خزند و ارزیابی می کنند.
برخی از عوامل بر اساس تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگذاری یک صفحه.
عوامل دیگر به ربات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای صفحات شما را درک کنند.
این همان کاری است که، در میان سایر موارد، داده های ساختاریافته انجام می دهند. بنابراین، با بهبود جنبه های فنی، به موتورهای جستجو کمک می کنید تا سایت شما را بخزند و درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است با رتبه های بالاتر پاداش بگیرید. و یا حتی برای خودتان نتایج غنی به دست آورید!

همچنین برعکس عمل می کند: اگر اشتباهات فنی جدی در سایت خود مرتکب شوید، ممکن است برای شما هزینه داشته باشد.
شما اولین کسی نیستید که با اضافه کردن تصادفی یک اسلش انتهایی در مکان نامناسب در فایل robots.txt خود، به طور کامل از خزیدن موتورهای جستجو در سایت خود جلوگیری می کنید.

اما فکر نکنید که باید روی جزئیات فنی یک وب سایت فقط برای جلب رضایت موتورهای جستجو تمرکز کنید.
یک وب سایت باید در وهله اول برای کاربران شما خوب کار کند – سریع، واضح و آسان برای استفاده باشد.
خوشبختانه، ایجاد یک پایه فنی قوی اغلب با تجربه بهتر هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو همزمان است.

یک وب سایت از نظر فنی بهینه شده چه ویژگی هایی دارد؟

یک وب سایت از نظر فنی سالم برای کاربران سریع است و برای روبات های موتور جستجو به راحتی قابل خزیدن است.
یک تنظیم فنی مناسب به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند یک سایت در مورد چیست.
همچنین از سردرگمی ناشی از، به عنوان مثال، محتوای تکراری جلوگیری می کند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را به بن‌بست‌های ناشی از پیوندهای غیرفعال نمی‌فرستد. در اینجا، ما به زودی به برخی از ویژگی های مهم یک وب سایت بهینه شده فنی خواهیم پرداخت.

1. سریع است.

امروزه صفحات وب نیاز به بارگذاری سریع دارند. مردم بی حوصله هستند و نمی خواهند منتظر باز شدن صفحه باشند.
در سال 2016، تحقیقات نشان داد که اگر یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود، 53 درصد از بازدیدکنندگان وب سایت تلفن همراه را ترک خواهند کرد.
و این روند از بین نرفته است – تحقیقات انجام شده در سال 2022 نشان می دهد که نرخ تبدیل تجارت الکترونیک به ازای هر ثانیه اضافی که طول می کشد تا یک صفحه بارگذاری شود، تقریباً 0.3٪ کاهش می یابد.
بنابراین اگر وب‌سایت شما کند است، مردم ناامید می‌شوند و به وب‌سایت دیگری می‌روند و شما این همه ترافیک را از دست خواهید داد.

گوگل می داند که صفحات وب کند تجربه ای کمتر از بهینه را ارائه می دهند. بنابراین آنها صفحات وب را ترجیح می دهند که سریعتر بارگذاری شوند.
بنابراین، یک صفحه وب کند نیز نسبت به مشابه سریع‌تر خود در نتایج جستجو پایین‌تر قرار می‌گیرد و در نتیجه ترافیک کمتری نیز به همراه دارد.
از سال 2021، Page experience (چقدر سریع مردم یک صفحه وب را تجربه می کنند.) رسما به یک فاکتور رتبه بندی گوگل تبدیل شده است. بنابراین داشتن صفحاتی که به اندازه کافی سریع بارگذاری می شوند، اکنون مهم تر از همیشه است.

آیا نمی دانید که آیا وب سایت شما به اندازه کافی سریع است؟ اکثر تست ها همچنین به شما نکاتی را در مورد اینکه چه چیزی را باید بهبود بخشید، ارائه می دهند. همچنین می‌توانید به بخش‌های حیاتی وب اصلی نگاهی بیندازید – Google از آنها برای نشان دادن تجربه صفحه استفاده می‌کند. و، ما شما را از طریق نکات رایج بهینه سازی سرعت سایت در اینجا راهنمایی می کنیم.

2. برای موتورهای جستجو قابل خزیدن است.

موتورهای جستجو از ربات ها برای خزیدن یا عنکبوت وب سایت شما استفاده می کنند. ربات ها برای کشف محتوای سایت شما پیوندها را دنبال می کنند. یک ساختار پیوند داخلی عالی اطمینان حاصل می کند که آنها متوجه می شوند مهم ترین محتوای سایت شما چیست.

اما راه های بیشتری برای هدایت روبات ها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید به آن‌جا بروند، می‌توانید آن‌ها را از خزیدن محتوای خاصی مسدود کنید. همچنین می‌توانید به آنها اجازه دهید در یک صفحه بخزند، اما به آنها بگویید که این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا پیوندهای موجود در آن صفحه را دنبال نکنند.

فایل Robots.txt

با استفاده از فایل robots.txt می‌توانید به ربات‌ها در سایت خود دستورالعمل بدهید.
این یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک ممکن است مانع از خزیدن روبات ها (بخش های مهم) سایت شما شود. گاهی اوقات، افراد ناخواسته فایل های CSS و JS سایت خود را در فایل robots.txt مسدود می کنند. این فایل ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها می گوید که سایت شما چگونه باید باشد و چگونه کار می کند. اگر آن فایل‌ها مسدود شده باشند، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

در مجموع، اگر می‌خواهید نحوه کارکرد آن را یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم واقعاً وارد robots.txt شوید. یا، شاید حتی بهتر، اجازه دهید یک توسعه دهنده آن را برای شما مدیریت کند!

تگ متا روبات ها

متا تگ robots یک قطعه کد است که شما به عنوان بازدیدکننده در صفحه نمی بینید. این در کد منبع در قسمت به اصطلاح سر صفحه است. ربات ها هنگام یافتن صفحه این بخش را می خوانند. در آن، آنها اطلاعاتی در مورد آنچه در صفحه پیدا خواهند کرد یا کارهایی که باید با آن انجام دهند را کشف خواهند کرد.

اگر می‌خواهید روبات‌های موتورهای جستجو در یک صفحه بخزند، اما به دلایلی آن را از نتایج جستجو دور نگه دارند، می‌توانید با متا تگ robots به آنها بگویید.
با متا تگ ربات ها، می توانید به آنها دستور دهید که یک صفحه را بخزند، اما پیوندهای موجود در صفحه را دنبال نکنند. با Yoast SEO به راحتی می توان یک پست یا صفحه را noindex یا nofollow کرد.

3. لینک های مرده dead links(بسیاری) ندارد.

ما بحث کرده ایم که وب سایت های کند خسته کننده هستند. چیزی که ممکن است برای بازدیدکنندگان آزاردهنده تر از یک صفحه کند باشد، فرود آمدن در صفحه ای است که اصلا وجود ندارد. اگر لینکی به صفحه ای غیر موجود در سایت شما منتهی شود، افراد با صفحه خطای 404 مواجه می شوند. تجربه کاربری شما که با دقت ساخته شده اید وجود دارد!

علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند این صفحات خطا را پیدا کنند. و، آنها تمایل دارند حتی بیشتر از آنچه بازدیدکنندگان با آن مواجه می شوند پیوندهای مرده پیدا کنند زیرا هر پیوندی را که به آن برخورد می کنند دنبال می کنند، حتی اگر پنهان باشد.

متأسفانه، اکثر سایت‌ها (حداقل تعدادی) پیوندهای مرده دارند، زیرا یک وب‌سایت یک کار مداوم در حال پیشرفت است: مردم چیزهایی می‌سازند و چیزهایی را می‌شکنند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که می توانند به شما در بازیابی لینک های مرده در سایت خود کمک کنند.

برای جلوگیری از پیوندهای غیرضروری مرده، همیشه باید URL یک صفحه را هنگام حذف یا انتقال آن تغییر مسیر دهید. در حالت ایده آل، شما آن را به صفحه ای هدایت می کنید که جایگزین صفحه قدیمی می شود. با Yoast SEO Premium می توانید به راحتی خودتان تغییر مسیر دهید. نیازی به برنامه نویس نیست!

4. موتورهای جستجو را با محتوای تکراری به اشتباه نمی اندازد.

اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه سایت خود دارید – یا حتی در سایت های دیگر – ممکن است موتورهای جستجو گیج شوند. زیرا، اگر این صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، کدام یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، آنها ممکن است به همه صفحات با محتوای یکسان رتبه پایین تری بدهند.

متأسفانه، ممکن است بدون اینکه بدانید، مشکلات محتوای تکراری داشته باشید. به دلایل فنی، URL های مختلف می توانند محتوای یکسانی را نشان دهند. برای یک بازدید کننده، این هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند، اما برای یک موتور جستجو این کار را انجام می دهد. همان محتوا را در یک URL دیگر می بیند.

خوشبختانه، یک راه حل فنی برای این مشکل وجود دارد. با به اصطلاح عنصر پیوند متعارف، می توانید مشخص کنید که صفحه اصلی – یا صفحه ای که می خواهید در موتورهای جستجو رتبه بندی کنید – چیست. در Yoast SEO به راحتی می توانید یک URL متعارف برای یک صفحه تنظیم کنید. و برای اینکه کار را برای شما آسان کند، Yoast SEO پیوندهای متعارف خود مرجع را به تمام صفحات شما اضافه می کند. این به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری که ممکن است حتی از آن بی اطلاع باشید کمک می کند.

5. ایمن است.

یک وب سایت از نظر فنی بهینه شده یک وب سایت امن است. امروزه ایمن کردن وب سایت شما برای تضمین حریم خصوصی کاربران یک نیاز اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای ایمن سازی وب سایت (وردپرس) خود انجام دهید و یکی از مهم ترین کارها پیاده سازی HTTPS است.

HTTPS مطمئن می شود که هیچ کس نمی تواند داده هایی را که بین مرورگر و سایت ارسال می شود، رهگیری کند. بنابراین، برای مثال، اگر افراد وارد سایت شما شوند، اعتبار آنها امن است. برای پیاده سازی HTTPS در سایت خود به چیزی به نام گواهی SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تصدیق می کند و بنابراین HTTPS را به یک سیگنال رتبه بندی تبدیل کرده است: وب سایت های امن بالاتر از معادل های ناامن قرار می گیرند.

در اکثر مرورگرها به راحتی می توانید بررسی کنید که آیا وب سایت شما HTTPS است یا خیر. در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر خود، در صورت ایمن بودن، قفلی را مشاهده خواهید کرد. اگر کلمات “ایمن نیست” را می بینید، شما (یا توسعه دهنده شما) باید کاری انجام دهید!

6. به علاوه: داده های ساختاری دارد.

داده های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت، محتوا یا حتی کسب و کار شما را بهتر درک کنند.
با داده های ساختاریافته می توانید به موتورهای جستجو بگویید چه نوع محصولی را می فروشید یا چه دستورهایی را در سایت خود دارید. به علاوه، این فرصت را به شما می دهد تا انواع جزئیات را در مورد آن محصولات یا دستور العمل ها ارائه دهید.

یک قالب ثابت (توضیح داده شده در Schema.org) وجود دارد که در آن باید این اطلاعات را ارائه دهید، بنابراین موتورهای جستجو می توانند به راحتی آن را پیدا کرده و درک کنند.
این به آنها کمک می کند تا محتوای شما را در یک تصویر بزرگتر قرار دهند. در اینجا، می توانید داستانی در مورد نحوه کارکرد آن و اینکه Yoast SEO به شما در این امر کمک می کند بخوانید. به عنوان مثال، Yoast SEO یک نمودار طرحواره برای سایت شما ایجاد می کند و بلوک های محتوای داده ساختار یافته را برای محتوای راهنمای و پرسش های متداول شما دارد.

پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته می‌تواند چیزی بیش از درک بهتر موتورهای جستجو برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین محتوای شما را برای نتایج غنی واجد شرایط می کند. آن نتایج درخشان با ستاره ها یا جزئیاتی که در نتایج جستجو برجسته می شوند.

7. به علاوه: دارای نقشه سایت XML است.

به عبارت ساده، نقشه سایت XML لیستی از تمام صفحات سایت شما است. این به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر انواع پست سفارشی طبقه‌بندی می‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح برای هر صفحه است.

در حالت ایده آل، یک وب سایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر ساختار پیوند داخلی داشته باشد که همه محتوا را به خوبی به هم متصل کند، ربات ها به آن نیاز نخواهند داشت. با این حال، همه سایت ها ساختار عالی ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ ضرری ندارد. بنابراین ما همیشه توصیه می کنیم که یک نقشه سایت XML در سایت خود داشته باشید.

8. به علاوه: وب سایت های بین المللی از hreflang استفاده می کنند.

اگر سایت شما بیش از یک کشور یا چندین کشور را هدف قرار می دهد که در آنها به یک زبان صحبت می شود، موتورهای جستجو به کمک کمی نیاز دارند تا بفهمند به کدام کشورها یا زبان هایی می خواهید دسترسی پیدا کنید. اگر به آنها کمک کنید، می توانند وب سایت مناسب منطقه خود را در نتایج جستجو به مردم نشان دهند.

تگ های Hreflang به شما در انجام این کار کمک می کند. شما می توانید از آنها برای تعیین کشور و زبانی که هر صفحه در نظر گرفته شده است استفاده کنید. این همچنین مشکل محتوای تکراری احتمالی را حل می‌کند: حتی اگر سایت‌های ایالات متحده و بریتانیا محتوای یکسانی را نشان دهند، Google می‌داند که برای مناطق مختلف نوشته شده‌اند.

بهینه سازی وب سایت های بین المللی کاملاً تخصصی است. اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه سایت‌های بین‌المللی خود را رتبه‌بندی کنید، توصیه می‌کنیم نگاهی به آموزش SEO چندزبانه  بیاندازید.

آیا می خواهید در این مورد بیشتر بدانید؟

بنابراین به طور خلاصه این همان چیزی است که سئوی تکنیکال است. در حال حاضر بسیار زیاد است، در حالی که ما فقط سطح را در اینجا خراشیده ایم. چیزهای زیادی برای گفتن در مورد جنبه فنی سئو وجود دارد!

می خواهید بیشتر بدانید؟ مجموعه‌ای عالی از دوره‌های آموزشی SEO در آکادمی Yoast SEO شامل داده‌های ساختاریافته برای مبتدیان داریم. به علاوه ما یک دوره آموزشی جدید سئو فنی را اضافه کرده ایم که میزبانی و پیکربندی سرور (برای وردپرس) و خزیدن و فهرست پذیری را پوشش می دهد.

می خواهید همه چیز را یاد بگیرید؟ Yoast SEO Premium را دریافت کنید و از دسترسی کامل به تمام دوره های آموزشی ما لذت ببرید!

به خواندن ادامه دهید: نحوه یادگیری سئو: راهنمای همه پیشینه ها »